Jdi na obsah Jdi na menu

Nové investiční příležitosti v Mexiku i Indii

NOVÁ VÝHODA MEXIKA

Konkurenční výhodu získává Mexiko díky dovozům poměrně levného břidlicového plynu z USA. Tento dovoz stoupl v roce 2012 o 19 %, čímž uspokojil domácí poptávku z jedné pětiny a dosáhl nového maxima. Mexiko, které se profiluje jako země s potenciálem stát se „továrnou světa“, těží z příležitosti udržet nízké provozní náklady - právě díky levnému plynu z USA. Nižší provozní náklady pomohly zmírnit i dopady nedávného poklesu průmyslové výroby a mají za následek větší flexibilitu ve výrobě a příliv nových investorů. Společnosti Nissan a Honda ohlásily své plány v Mexiku investovat. Nabízí se srovnání s Čínou, kde náklady na pracovní sílu, energie a výrobu stoupají. Čína sice oznámila cíl zvýšit produkci břidlicového plynu do roku 2015 na bezmála sedm miliard m3, ale zdá se, že vzhledem k nedostatečným technologiím se nepodaří tohoto cíle dosáhnout. Naopak v Mexiku lze předpokládat jak zvýšení dovozu levného plynu z USA, především díky nově budovanému plynovodu, tak i nastartování vlastní produkce - prezident Peña Nieto plánuje umožnit vstup zahraničního kapitálu do státní společnosti Pemex za účelem výroby energie z nekonvenčních zdrojů.

 

JAPONSKÉ OŽIVENÍ EKONOMIKY

Podle posledních zveřejněných dat se zdá, že japonská ekonomika konečně posiluje. Zvyšuje se domácí spotřeba, roste maloobchodní prodej a nejvíce od prosince 2011 roste průmyslová výroba. Optimismus japonských podniků napříč sektory vzrůstá, což dokazuje index pro velké výrobce TANKAN, který v červnu vzrostl na +4 body oproti -8 bodům v březnu. Zatím se tedy zdá, že prorůstová opatření, zavedená novým premiérem Šinzó Abe, mají na japonskou ekonomiku pozitivní účinek. Například podniky plánují zvýšit kapitálové investice jako reakci na vládou deklarovanou podporu podnikatelských investic. Trend, kdy ekonomika roste tempem 4,1 % ročně, by měl podle některých analytiků vytrvat až do roku 2014. K určitému zpomalení by mohlo vést zvýšení daně z obratu, které vláda plánuje pro tento rok.

 

INDIE: TŘETÍ NEJVĚTŠÍ TRH S CHYTRÝMI TELEFONY

Po Číně a USA zaujala Indie třetí místo na trhu s chytrými telefony, kdy nahradila Japonsko. Indický trh roste neuvěřitelným tempem 164 % ročně. Světový trh přitom v průměru vzrostl za rok o necelých 40 %. Na rozdíl od světového trhu je v Indii poměrně rozsáhlý segment off-line aplikací, protože chytré telefony nejsou primárně využívány s připojením k internetu. Díky předpokládanému budoucímu rozvoji tohoto segmentu se on-line aplikace a mobilní připojení k internetu stávají jedinečnou příležitostí pro investice. Podle společnosti KPMG počet připojení k internetu meziročně v Indii stoupl o 41 %, těch bezdrátových o více než polovinu. Z hlediska obratu je však indický mobilní trh stále rozdělen mezi tři hlavní operátory, Airtel, Vodafone a Idea Cellular, kteří si rozdělují 69 % trhu. Jiná situace panuje na trhu chytrých telefonů, kde se poslední dobou daří domácím značkám. Jejich podíl oproti roku 2011 stoupl téměř o 30 %, a to díky účinné obchodní politice nabízející desítky modelů v různých cenových úrovních. Lídrem na trhu je sice stále Samsung, nicméně největší domácí výrobci jako Micromax nebo Karbonn stále velmi výrazně zvyšují své prodeje (prodeje Micromaxu stouply mezičtvrtletně o 67 %). Indický trh proto skýtá zajímavé příležitosti v oblasti mobilních aplikací a chytrých telefonů. Přispívá k tomu nárůst populace a střední třídy i prostředí příznivé pro nové technologie.

                                                         Ing. Václav Prokůpek, Ph.D., Dr. h.c., korespondent Cambridge Institute